Bokanmeldelse: «Klara og Solen» av Kazuo Ishiguro

“Klara og solen” er en fortelling satt i en dystopisk fremtid hvor overklassebarn som er genetisk modifisert til å ha fordeler ovenfor andre barn blir ofte utdelt “kunstige venner” (KV) til å hjelpe deres sosiale utvikling i en teknologidrevet og usosial verden. Vi følger historien fra perspektivet til den kunstige intelligensen Klara. Selv om Klara er dyktig, intelligent og observant så har hun begrenset kunnskap om verden som fører til at hun ofte ender opp med feilaktige konklusjoner med en nesten tekno-religiøs tilnærming til verden og problemløsning. Hun dyrker solen fordi den gir henne næring og hater forurensning siden røyk og sot dekker for solen. Det er aldri helt klart om hennes handlinger har en effekt eller om resultatene er tilfeldig, men hva som er klart er at Klara er en kunstig intelligens som er programmert til å fullføre eierens sine ønsker til det fulleste til tross for å ha et tilnærmet menneskelig sinn.

For å kunne forstå handlingen i denne boken utover det begrensede tolkning kapasiteten til Klara så må man ofte lese mellom linjene. Klara blir kjøpt av en mor med en datter som ofte sliter med en sykdom som kommer av at hun er genetisk modifisert. Faren hennes har mistet jobben til automatisering og bor ikke lenger med familien, men moren har “et viktig yrke” som gjør at hun kan enda jobbe. Med familien bor og jobber en rengjører som oppfører seg kaldt mot Klara på grunn av frykten for å miste jobben til en robot som henne. Boken er skrevet fra Klaras perspektiv med mange beskrivelser som virker banale ved første inntrykk, men som kan ha store konsekvenser. Dermed er det mulig og flere lesere kan ha diverse tolkninger av historien basert på hvilke beskrivelser de er mest oppmerksomme til og hvordan disse observasjonene tolkes. Dette kan føre til en svært dyp og interessant historie med mange overraskelser, men kan også være ganske kjedelig til tider hvor historien funker som en serie av uknyttede observasjoner med lite mening. “Klara og solen” oppfordrer leseren til å følge med og knytte sammen disse hendelsene som virker urelaterte til å samle det til et narrativ med lite hjelp eller hindring fra forfatteren, noe som kan gjøre “Klara og solen” til en kontroversiell bok hvor folk enten elsker eller hater den.

-Espen K.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *